چهارمین نشست سالجاری شورای مدیران دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت
با حضور دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد ؛
چهارمین نشست سالجاری شورای مدیران دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت

چهارمین نشست مدیران دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت ومعاونین و مدیران دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با حضور حجت الاسلام و المسلمین عرب ، دبیر این شورا برگزار گردید.



 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ، روز گذشته 7 مردادماه ، چهارمین نشست مدیران دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت ومعاونین و مدیران دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با حضور حجت الاسلام و المسلمین عرب ، دبیر این شورا برگزار گردید.

در این نشست یک روزه که در سالن جلسات دبیرخانه برگزار گردید ، مدیران دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت ، در بخش ابتدایی جلسه به ارائه آخرین اخبار و رویدادهای مناطق قومی پرداختند.

حجت الاسلام رضایی ، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسانات، با اشاره به فعالیت های دفتر خراسان در مقوله استهلال ، برگزاری نشست های علمی و کارگاه های آموزشی را بسیار موثر دانسته وهمگرایی و وحدت جامعه اهل سنت آن منطقه در اقامه همزمان نماز عید سعید فطر را با تبعیت از اعلام عید از سوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شاهدی بر این مدعا خواند.

در ادامه حجت الاسلام راهداری ، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به هماهنگی صد در صدی علما و جامعه اهل سنت آن منطقه در موضوع وحدت رویه در برگزاری نماز عید سعید فطر ، از دیدار بیش از 1200 نفز از علما، ریش سفیدان و سران طوایف در روز عید سعید فطر با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و تقاضا و اشتیاق آنان جهت دیدار با مقام معظم رهبری(مدظله العالی) خبر داد.

وی همچنین از پایان نزاع 20 ساله دو طایفه و برقراری صلح و آشتی بین دو آنان با مشارکت دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان ابراز خوشنودی کرد و به ارائه گزارشی از برگزاری محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان با حضور قاریان برجسته مصری و ایرانی در مسجد مکی زاهدان پرداخت.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس نیز از استقبال و تاثیرگذاری کارگاه های آموزشی استهلال ویژه علمای اهل سنت فارس خبر داد و گفت: بحمدالله با کارهای علمی صورت گرفته شاهد هماهنگی صدر درصدی و تابعیت قاطبه علمای اهل سنت استان فارس از اعلام دفتر مقام معظم رهبری در موضوع عید سعید فطر بوده ایم و علمای اهل سنت منطقه ، با صدور بیانیه و اعلام مواضع هماهنگ، در ایجاد این وحدت رویه نقش اساسی داشته اند . 

حجت الاسلام بینازاده ، از تلاش های معاونت فرهنگی و امور روحانیون دبیرخانه در اتخاذ تدابیر شایسته در بحث استهلال تقدیر کرد و گفت: بحمد الله در استان فارس موضع گیری واحد و قاطعی نسبت به اندیشه های مسموم و تکفیری وجود دارد و علمای متعهد اجازه نفوذ به افراطیون نخواهند داد.

در ادامه حجت الاسلام فعال آذر ، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان آذربایجان غربی ، از رشد قابل توجه هماهنگی و وحدت رویه در موضوع استهلال دراستان آذربایجان غربی خبر داد و  برگزاری همایش های علمی استهلال، همایش قدسیان، تشکیل ستادهای استهلال استانی و شهرستانی، اعزام هیئت های استهلال به تمام شهرستانها و مصاحبه های تلویزیونی و رسانه ای علمای اهل سنت را از مهمترین دلایل این رشد و تعالی دانست .

حجت الاسلام مریدی ، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان نیز اقامه صد در صدی نماز عید سعید فطر اهل سنت هرمزگان همزمان با اعلام دفتر رهبری را یکی از افتخارات استان دانست و از تلاش های گسترده شبکه های ماهواره ای معاند در راستای اختلاف انگیزی مذهبی و ملی در آن منطقه خبر داد .

سفر رئیس جمهور به استان کردستان و آثار مثبت آن سفر در تلطیف فضا و افزایش حس ملی مردم بخشی از گزارش حجت الاسلام نصرتی ، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان کردستان بود .

وی تلاش های گسترده دشمنان معاند در خصوص ضربه زدن به وحدت و انسجام ملی را گوشزد نمود و گفت: در کردستان تلاش های مذمومی برای تبدیل مسائل مذهبی به مسائل سیاسی وجود دارد و باید برخی مشکلات در مساله استهلال و عدم هماهنگی کامل و وحدت رویه در بحث نماز عید سعید فطر بررسی و ریشه یابی شود و کار پژوهش محوری در این خصوص انجام گیرد ولی آنچه مشخص است دلدادگی و علاقه زاید الوصف مردم فرهنگ دوست و مومن کردستان به انقلاب اسلامی است .

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان بوشهر نیز در ادامه جلسه گفت: در استان بوشهر حتی یک مورد گزارش در خصوص عدم همگرایی در موضوع برگزاری نماز عید فطر نداشته ایم و تمام علمای اهل سنت بوشهر ، همزمان با اعلام دفتر رهبری اقامه نماز داشته اند .

حجت الاسلام احمدی از افزایش ده برابری جمع آوری زکات فطریه اهل سنت در عسلویه خبر داد و آن را نشانه اهتمام ویژه مردم و تدین و پایبندی شان به اسلام دانست .

حجت الاسلام خیر خواه ، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در استانهای گلستان و گیلان نیز با بیان همکاری شایسته و اعتقادی اکثریت قریب به اتفاق علمای اهل سنت در موضوع استهلال گفت: در کل منطقه فقط یک مورد ناهماهنگی وجود داشت که امیدواریم با بررسی موضوع ، سال آینده شاهد وحدت رویه صد درصدی در موضوع نماز عید سعید فطر استانهای گلستان و گیلان باشیم .

حجت الاسلام کرمی ، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان کرمانشاه نیز با اشاره به برنامه های آن دفتر در خصوص بحث استهلال ، از برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه علمای اهل سنت خبر داد و ناهماهنگی های موجود  را تاثیر تلاش مذبوحانه دشمنان برای ایجاد اختلاف مذهبی دانست و اظهار امیدواری کرد با بررسی جامع و انجام پژوهش های خاص ، این معضل در سال های آتی مرتفع گردد.

در بخش بعدی این نشست، دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی ، ضمن تقدیر از تلاش های ارزنده دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت مناطق قومی ، به ضرورت مدیریت واحد در حوزه اهل سنت اشاره و تاکید کرد: در مباحث مربوط به عزیزان اهل سنت تمام امور با هماهنگی دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان ها صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عرب در ادامه با اشاره  به وضعیت برگزاری نمازهای عید سعید فطر در مناطق قومی گفت: بحمدالله با درایت علمای بزرگوار و پایبندی شان به مذهب و نظام اسلامی ، با برگزاری نشست های علمی و کارگاهی و سرمایه گذاری علمی و پژوهشی که در بحث استهلال صورت گرفت شاهد رشد بسیار خوبی در همگرایی و ایجاد وحدت رویه بودیم و بحمد الله در اکثر مناطق کشور وضعیت مطلوب و حتی صد در صدی داشتیم .

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با اشاره به تلاش های گسترده دشمنان اسلام و انقلاب جهت اختلاف افکنی و ایجاد انشقاق در صفوف مسلمین افزود: وجود روحانیت بصیر سرمایه ارزنده ایست و ما معمولا در مساجد یا نقاطی که روحانی حضور ندارد شاهد پیدایش آسیب بوده ایم و این موضوع ، باید به صورت جدی پیگیری شده و مساجد فاقد روحانی ساماندهی و رفع مشکل شوند.

وی افزود: بحمدالله در ایران اسلامی  15000 مسجد اهل سنت ثبت و نقطه زنی شده و در حال فعالیت است و بیش از 14000 امام جماعت در این مساجد فعالیت می کنند و تلاش های مناسبی نیز برای تامین فضاهای مذهبی متناسب با نیازهای اهل سنت صورت گرفته و با ساماندهی انجام گرفته و تدوین برنامه های مناسب ، سعی شده مشکل مساجدی که امام جماعت ندارند برطرف گردد .

حجت الاسلام و المسلمین عرب در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه 5 ساله اول دبیرخانه اشاره و خواستار اهتمام مدیران ستاد و صف جهت تدوین برنامه جامع 5 ساله دوم دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت همگام با برنامه ششم توسعه کشور گردید.

وی تشکیل کمیسیونی شامل اعضای شورای معاونین دبیرخانه و مدیران استانی را جهت بررسی و نتیجه گیری سه ماهه در مبحث تدوین برنامه 5 ساله دوم ضروری دانست .

در ادامه این نشست یک روزه، حجت الاسلام و المسلمین هاجری ، معاون فرهنگی و امور روحانیون دبیرخانه نیز ضمن تقدیر از مجاهدت های فاخر مسئولین دفاتر ، توفیقات به دست آمده در حوزه فعالیت های دبیرخانه را حاصل پیگیری های شایسته مدیران و همکاران دفاتر و ستاد دانست .

وی با بیان اعزام گروه های متعدد رصد و استهلال و عضویت جمعی از علمای سرشناس اهل سنت در این گروه ها و ستادهای استانی استهلال ، دقت عمل ستاد استهلال کشور را در جهان اسلام بی نظیر دانست و اشتباه مجدد و مکرر اعلام عید از سوی برخی کشورهای اسلامی را گوشزد کرد و گفت : تبلیغات دشمن در حوزه اختلاف انگیزی مذهبی و ملی  بسیار گسترده است و ما در موضوع برگزاری هماهنگ نماز عید که یکی از جلوه های عظمت اسلامی و ملی است در 9 استان کشور که اهل سنت حضور دارند همراهی صد در صدی داشتیم که این بسیار حایز اهمیت است  و می بایست با تمرکز بر مباحث علمی استهلال و ریشه های فقهی و اعزام مبلغین و کارشناسان خبره اهل سنت به مناطق مختلف ، آسیب ها را در چند منطقه دیگر به حداقل برسانیم .

وی توهین شبکه های معاند به روحانیون اهل سنت کشور را دلیل شکست دشمن و اعتقاد قلبی روحانیت اهل سنت کشور به اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و این نوع موضع گیری دشمن را نشانه ناامیدی آنان از روحانیت بصیر برشمرد.  

رئیس دفتر نظارت و ارزیابی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز با اشاره ای کوتاه به وضعیت فعلی جهان اسلام و توطئه های استکبار ، حضور نیروهای داعش در بلندی های جولان و حمایت رژیم غاصب اسرائیل از این گروه تروریستی و مداوای بیش از 1500 نفر از تکفیری ها در اسرائیل را نشانه شکل گیری برنامه ریزی شده داعش در منطقه دانست .

دکتر عباسعلی فرزندی در ادامه به تشریح عملکرد دفاتر استانی و ستاد دبیرخانه شورای برنامه ریزی در 5 سال گذشته پرداخت .

در بخش دیگری از این نشست، معاون اداری ، مالی دبیرخانه از تنظیم شیوه نامه سفرهای استانی دبیر و هیئت مسئولین دبیرخانه به مناطق قومی و تهیه تقویم زمانمند این سفرها خبر داد.

دکتر طالبی هدف از این سفرها را ارتباط گیری هر چه بیشتر دبیرخانه با دفاتر و روحانیت معزز اهل سنت ، ائمه جمعه و جماعت ، مدیران ، اساتید و طلاب مدارس  و تسهیل در اجرای برنامه های پیش بینی شده دانست وگفت: برگزاری نشست های اختصاصی دبیر و مسئولین دبیرخانه با ائمه جمعه و جماعت ، مدیران و مدرسین مدارس علوم دینی ، اعضای شوراهای فرهنگی ، اجتماعی استان ها و همچنین بازدید از مساجد و مدارس و سرکشی به خانواده شهدای روحانی از مهم ترین برنامه های سفرهای استانی  هستند و امیدواریم با اجرای سفرهای استانی مسئولین دبیرخانه ، شاهد تسهیل در ارائه خدمات شایسته تر به عزیزان اهل سنت علی الخصوص جامعه شریف روحانیت باشیم.

دکتر یوسفی ، معاون آموزش و پژوهش دبیرخانه نیز با اشاره به مصوبات شورای نمایندگان ولی فقیه و شورای عالی مدارس ، برنامه های این معاونت را در راستای تکریم هر چه بیشتر طلاب و مدرسین و افزایش توانمندی های علمی آنان دانست و در خصوص  رسیدگی بیشتر به امور مدارس علوم دینی اهل سنت در مناطق مختلف کشور توضیحاتی ارائه داد .

وی از ورود این معاونت به مبحث آموزش های مجازی طلاب اهل سنت در آینده نزدیک خبر داد و توضیحاتی در خصوص مدارس منتخب و نمونه و برنامه های آغاز سال تحصیلی جدید ارائه داد .

در این نشست که صبح و عصر ادامه داشت ، مراسم معارفه دکتر مجیدی که چندی پیش با صدور حکم توسط دبیر شورا به عنوان مشاور حوزه بین الملل دبیرخانه منصوب گردیده بود برگزار گردید و حجت الاسلام و المسلمین عرب ، از وی بواسطه قبول این مسئولیت تقدیر کرد و شکل گیری این حوزه را در راستای اجرای پیشنهاد شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی دانست  و افزود : دکتر مجیدی سابقه درخشانی در امور دیپلماتیک دارند و سالها سفیر ایران در یونسکو بوده و من بعد تلاش خواهند کرد ، با توجه به فضای مسموم و دروغینی که توسط رسانه های معاند در خصوص اهل سنت ایجاد گردیده است ، همگرایی موجود و خدمات نظام به در حوزه مربوطه را ترجمه دیپلماتیک نموده و در روشنگری حول این محور تلاش نمایند .

مشاور حوزه بین الملل دبیرخانه، ضمن تقدیر از اهتمام دبیر شورا ، عرضه تلاش های ستودنی نظام در قبال اهل سنت را  در عرصه های بین المللی ضروری دانست و گفت: ماهیت انقلاب اسلامی ماهیتی تقریبی است ولی در حال حاضر، در فضای تبلیغات سنگین رسانه ای دشمن، کارهای مثبت نظام منفی نشان داده می شود و یکی از خلاء های موجود ، عدم انعکاس واقعیت ها در عرصه بین المللی است .

وی داعش را صهیونیزم اسلامی دانست و افزود: دشمن برای جلوگیری از موج بیداری اسلامی و فراگیری پیام انقلاب اسلامی هر کاری می کند و در حال حاضر شاید 90 درصد واقعیت ها بر عکس نشان داده می شود .

در بخش پایانی این نشست نیز ، دکتر طالبی معاون اداری ، مالی دبیرخانه به تبیین برنامه های معاونت مذکور در محورهای اجرای مصوبات مجمع عمومی سال 94 مشهد مقدس ، تبییین دستور العمل وضعیت استخدامی و توضیح نحوه ارائه مکانیزم گزارش عملکرد سالانه دفاتر استانی پرداخت .

این نشست با محکومیت و ابراز تنفر از اقدام وحشیانه رژیم آل سعود در بمباران شهر مخاء یمن که منجر به شهادت بیش از 200 نفز از عزیزان اهل سنت گردید  پایان گرفت .

توليدي دبيرخانه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 11 مرداد 1394برچسب:, | 21:31 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=